Crowdfunding w Polsce

Zjawisko crowdfundingu trafiło do Polski z innych krajów, gdzie było praktykowane już od dłuższego czasu i całkiem nieźle się sprawdzało. Co to takiego? Otóż crowdfunding oznacza po prostu finansowanie społecznościowe i dotyczy sponsorowania jakiejkolwiek akcji przez internautów, którym się ona spodoba. Pierwsze tego typu działania pojawiły się w naszym kraju w 2011 roku.

Pokrótce jak to działa

Specjalne portale pozwalają na założenie tam akcji, która następnie musi być opisana, wyceniona i oddana publice. O finansowanie społecznościowe może starać się każdy, kto ma jakiś pomysł, a kwestia jego przyjęcia zależy od wielu różnych czynników. Zbiórka trwa przez określony czas, głównie chodzi o uzbieranie deklarowanej kwoty, ale zdarza się, że niektóre akcje pozyskują o wiele więcej pieniędzy. Inne z kolei nie mogą być zamknięte z uwagi na to, że nie wpłynęły środki w wystarczającej wysokości, więc pomysłodawca nic nie zyskuje i może ewentualnie zgłosić prośbę o założenie kolejnej akcji.

Jak mogę pozyskać środki?

Gdy masz jakiś ciekawy pomysł, crowdfunding jest dość dobrą metodą na uzyskanie środków nawet w sporej wysokości. Crowdfunding w PolsceW ten sposób finansowane są nieraz bardzo szalone idee, ale ciężko powiedzieć, co spodoba się internautom. Oprócz atrakcyjnego opisu uzasadniającego twoją prośbę, w treści musisz również podać, jak wynagrodzisz fundatorom ich wpłaty. Większość proponuje na przykład jakieś ciekawe gadżety lub produkty niedostępne szerszej publice, na przykład produkowane przez firmę pomysłodawcy. Jeśli dysponujesz czymś takim, zaoferuj prezenty wszystkim, którzy zechcą wpłacić określone pieniądze na konto twojego pomysłu.

Przeciętna osoba kontra wielcy

Najbardziej spektakularne sukcesy crowdfundingu dotyczą zwykle zjawisk kulturalnych (np. zbieranie środków na emisję głośnego filmu „Joanna”) lub problemów związanych z klęskami żywiołowymi. Ktoś prywatny również może starać się o ufundowanie dowolnej idei, jedyne ryzyko wiąże się z tym, że mimo chęci i pewnej promocji akcji nie uda się zebrać wystarczającej kwoty. Ciężko powiedzieć, co najbardziej może spodobać się internautom, na pewno dość dużym zainteresowaniem cieszą się akcje dotyczące szalonych, nieco nierealnych pomysłów albo wszelakich dziwnych założeń. Ludzie chętnie pomagają też ofiarom powodzi, huraganów, wybuchów wulkanów i podobnych zjawisk, jednak tutaj również dużo zależy od promocji. Można pozyskać środki na dowolny cel, jednak często jest to dość losowe i trzeba nauczyć się właściwego wykorzystania opcji dostępnych w serwisach crowdfundingowych.

Gdzie można starać się o finansowanie?

Jest kilka serwisów, które umożliwiają pozyskiwanie środków w ten sposób. Możesz zdecydować się na te zagraniczne, na przykład kickstarter.com, jednak polskie serwisy być może okażą się bardziej przyjazne, zwłaszcza jeśli ma się problemy z kwestiami językowymi. Wypróbuj na przykład polakpotrafi.pl lub wspieramkulture.pl (w przypadku tego drugiego pomysł musi dotyczyć jednak szeroko rozumianej kultury). Wymyśl zabawny opis i postaraj się przekonać do swojej wizji ludzi korzystających z serwisu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here