Niezbędne narzędzia do pracy w biurze

0
Niezbędne narzędzia do pracy w biurze

Żyjemy w czasach ciągłego postępu informatyzacji za sprawą którego coraz więcej rzeczy w naszym otoczeniu zamienia się miejscem ze sprzętem elektronicznym. Mimo tych ciągłych zmian jakich doświadczamy niemal co roku niektóre rzeczy pozostają niezmienne. W obecnym biurze mimo zaawansowanego sprzętu, który pozwala ograniczyć zużycie papieru dalej niezbędne są podstawowe narzędzia do pracy w biurze. To bez czego nie obędzie się żadne biuro to na pewno zszywacz, bloczki do notowania, spinki do mniej ważnych dokumentów. Takie jak te elementy biura pozwalają zachować nie tylko porządek na miejscu pracy, ale również usystematyzować pracę osób pracujących tam. Do dzisiaj mimo postępu technologii niezbędne są wersje papierowe pewnych zaświadczeń i dokumentów dlatego też kolejną ważną rzeczą są oczywiście koszulki na dokumenty jak i segregatory.

Bez tych wszystkich różnych elementów działanie biura mogłoby być bardzo utrudnione i na pewno nie tak efektywne jak ma się to w dzisiejszych czasach.

Jakie segregatory wybrać do biura?

Rodzaj segregatorów jakie wybieramy do przechowywania naszej dokumentacji jest bardzo ważny głównie ze względu szybkości szukania dokumentów. Istnieją różne rodzaje segregatorów przeznaczone dla innego użytkownika. Najbardziej uniwersalnym rodzajem segregatorów są te z szerokim grzbietem umożliwiającym umieszczenie tam informacji do jakiego rodzaju dokumentów został on przygotowany. Innym rodzajem segregatorów są te węższe, które nie posiadają szerokiego grzbietu i mimo tego że nie są tak pojemne to idealnie nadają się do przechowywania akt osobowych pracowników, lub pojedynczego pracownika. Ten rodzaj segregatora nie zajmuje tak dużo miejsca i pozwala na schowanie go nawet do szafki, gdzie nie będzie widoczny dla każdego. Innym rodzajem przechowywania dokumentów są teczki, mimo że nie należą do segregatorów to spełniają dokładnie tą samą funkcję. Zaletą segregatorów jest ich bardzo niewielki rozmiar jak i prosty format, który pozwala je schować do szuflady i posortować alfabetycznie.

Jaki zszywacz do biura?

Zszywacz to mimo tego że jest bardzo niepozornym narzędziem biurowym bardzo ułatwia pracę i pozwala zachować porządek w dokumentach. Bez zszywaczy na pewno wiele czasu pracownicy tracili by po godzinach na porządkowanie dokumentów. Wybór dobrego zszywacza to podstawa, ponieważ zakup małego nieporęcznego narzędzia bardzo szybko odbije się na wydajności pracy biurowej a także ulegnie zniszczeniu. Kupując zszywacz zwróćmy uwagę na jego wielkość, oraz materiał z jakiego jest wykonany. aby był w stanie wytrzymać lata intensywnej pracy biurowej. Wielkość zszywacza nie powinna być zbyt duża aby pewnie trzymał się w dłoni pracownika biurowego. Jeżeli w naszej firmie zatrudniamy głównie Panie, również powinniśmy wziąć to pod uwagę przy wyborze urządzenia do pracy. Zszywacz to generalnie jednorazowy zakup, który posłuży nam przez 2-3 lata bez zniszczeń a jego koszt też nie jest zaporowy. Zakup kilku zszywaczy dobrej jakości do biura to inwestycja w jego efektywność.

Pozostałe artykuły biurowe.

Do innych narzędzi biurowych należą przede wszystkim spinacze, notesiki, tablice korkowe, bloczki z przyklejonymi karteczkami. Wszystkie artykuły biurowe usprawniają i ułatwiają pracę w biurze pracownikom dzięki czemu zwiększają jego wydajność. Jakie funkcje spełniają poszczególne narzędzia biurowe w firmie?

  • Bloczki z karteczkami

Pozwalają szybko zapisać ważne informacje i umieścić je w miejscu w którym na pewno będziemy o nich pamiętali. Bloczki przydają się głównie do rzeczy poza grafikiem, takich nietypowych zadań które otrzymaliśmy już w trakcie wykonywanej pracy. Pozwalają one zapisać ważne informacje przekazane przez klienta za pośrednictwem telefonu i umożliwić szybki do nich powrót podczas telefonu zwrotnego.

  • Notes/kalendarz

To bardzo uniwersalne narzędzie pozwalające na długoterminową systematyzację zadań, które musimy wykonać. Zarówno notes jak i kalendarz pozwalają nam zapisać zadania oddalone w przyszłości tak aby nie zaprzątać sobie głowy nimi teraz, oraz szybko do nich wrócić w przyszłości. Przy dużej liczbie zadań pozwala prawie natychmiast przypomnieć sobie szczegóły dotyczące sprawy, którą mieliśmy się zająć.

  • Spinacze

Coraz rzadziej używane narzędzie jednak cały czas na czasie. Spinacze pozwalają skompletować ważne dokumenty w jedne pakiety a następnie zarządzać nimi dowolnie wedle uznania. Są prostszą alternatywą dla spinacza jednak nie tam bardzo efektywną dlatego też przydają się głównie do użytku doraźnego. Spinacze są bardzo tanie można ich używać wiele razy a gromadzić na specjalnych podkładkach magnetycznych. Używanie ich pozwala bardzo ułatwić pracę biurową

Wszystkie wymienione artykuły biurowe ułatwiają, usprawniają, oraz porządkują pracę biurową i w dłuższej perspektywie czasu pozwalają zachować ład i wydajność. Bez części z nich na pewno praca biurowa byłaby mocno utrudniona a czasami nawet niemożliwa. Dobre wyposażenie biura to podstawa do efektywnej pracy!

Pomoc kancelarii prawnej

0
Pomoc kancelarii prawnej

Wyspecjalizowana pomoc, która jest w stanie mam aktualnie udzielić dobry radca prawny jest ważna w wielu kwestiach. Istnieją sprawy tyczące się np. rozwodów lub kwestii opodatkowania, które naprawdę są trudne do załatwienia i bez realnej pomocy specjalistów nie jesteśmy w stanie sobie z tym wszystkim poradzić. Wykwalifikowana kancelaria radcowska jest w stanie nam udzielić konkretnych informacji na temat kwestii majątkowych, rozwodu oraz spraw podatkowych.

Gdzie szukać pomocy?

Warto sięgać po wiedzę na specjalistyczne portale prawne, takie jak choćby: https://radcaprawny-trojmiasto.pl/ – specjalistyczna kancelaria radcy prawnego jest w stanie nam udzielić wielu konkretnych informacji i realnego wsparcia dotyczącego licznych spraw podatkowych. Sięgajmy po tego rodzaju przydatne informacje i starajmy się otrzymać fachową pomoc w załatwieni wielu trudnych spraw związanych z rozwodami, kwestiami podatkowymi oraz majątkowymi.

Wsparcie kancelarii w sprawach podatkowych

Rzadko sięgamy po pomoc radcy prawnego przy problemach podatkowych jest to błąd. Istnieje wiele skomplikowanych sytuacji, jak choćby znane bardzo dobrze podatki marynarskie, które dla wielu osób okazały się rzeczą nie do pokonania. Podatki dla marynarzy są bowiem rozliczane jako dochody uzyskiwane za granicą – kwestia komplikuje się jednak przy tym, kto jest armatorem danego statku. Jeśli statek pływa pod banderą kraju, z którym RP nie ma umowy dotyczącej unikania podwójnego opodatkowania, to bez umiejętności i wiedzy dotyczącej rozliczania nie jesteśmy w stanie uchronić się przed podwójnym opodatkowaniem.

Marynarze podatki płacić muszą i jedynie wyspecjalizowane kancelarie, które realizują dla nas konkretne wsparcie są w stanie nam, konkretnie ułatwić rozliczenie podatków marynarzy. Starajmy się sięgać po pomoc wyspecjalizowanych kancelarii prawnych i unikajmy problemów związanych z niuansami podwójnego opodatkowania, które to może być dla nas bardzo dotkliwe i nieprzyjemne. Pomoc prawna jest nieoceniona dla nas wszystkich.

Transport międzynarodowy – osoby prywatne, czy profesjonalne firmy?

0
Transport międzynarodowy – osoby prywatne, czy profesjonalne firmy?

Chcąc wysłać paczkę do swojego członka rodziny lub przyjaciela, który obecnie znajduje się za granicą Polski, czasem trzeba ponieść duże koszty związane z przewozem. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób transport międzynarodowy będzie najbardziej opłacalny dla domowego budżetu.

Dziś rozważymy kilka możliwości, opcji i sytuacji, dzięki czemu stając przed wyzwaniem zorganizowania takiego przewozu, nie będziemy panikować, wybierając najdroższą firmę z powodu jej pozytywnych opinii (marketing i reklama są w stanie skutecznie wyprzeć konkurencje, a profesjonalnie przeprowadzone kampanie, sprawić, że klienci uwierzą w pozycję lidera nawet niewielkiej firmy).

Transport międzynarodowy i prywatne kursy

Odpowiedzmy sobie na pytanie, co w ogóle oznaczają prywatne kursy osób, którzy podróżują między kilkoma Państwami. Jeśli posiadają oni auto dostawcze, którym jadą do Norwegii, Niemiec, Anglii i innych krajów w danym terminie, to umieszczają o tym informacje na specjalistycznych portalach internetowych. Osoby zainteresowane przetransportowaniem paczki, umawiają się, że dostarczą ją w danym terminie przed wyjazdem lub jeśli jest taka możliwość, to osoba oferująca transport międzynarodowy przyjedzie po drodze do nich i ją odbierze – następnie dojeżdża do celu i umawia się z kimś, kto został zobowiązany do odbioru tej przesyłki.

Model biznesowy jak widać prosty i skuteczny, jednak raczej mało dochodowy, ponieważ kursy zdarzają się co kilka lub nawet kilkanaście dni i często zwracają się jedynie koszty podróży – co jednak dla osób pracujących na co dzień za granicą, jest również ogromnym pozytywem, ponieważ często mogą zaoszczędzić dużą sumę pieniędzy.

Ciekawostką jest fakt, że do popularnych krajów, gdzie wskaźnik migracji jest bardzo wysoki, kursy zdarzają się często, więc nawet jeśli posiadamy konieczność dostarczenia paczki w trybie natychmiastowym, można szukać pomocy u takich osób – dodatkowo dostarczą ją często szybciej od profesjonalnych działalności kurierskich.

A może tak prywatna firma kurierska?

Transport międzynarodowy przy wykorzystaniu specjalistycznych firm przewozowych, często nie tylko bywa bardzo drogi, ale również paczki dostarczane są w ciągu kilkunastu dni. Czy jest to satysfakcjonująca oferta? Jeśli przesyłka ma być dostarczona do egzotycznego miejsca, z pewnością nie będzie nawet innej możliwości, lecz rozmawiając na temat wcześniej wspomnianych krajów (Norwegia, Niemcy, Holandia, Anglia, Szwecja), to lepszym wyborem będzie wybór osoby prywatnej.

Kiedy warto szukać chwilówek bez BIK?

0
Kiedy warto szukać chwilówek bez BIK?

Ofertami pożyczek udzielanych w ramach chwilówek bez sprawdzania informacji w bazie BIK powinny zainteresować się przede wszystkim osoby, które w przeszłości nie spłacały pożyczek terminowo lub też nie mają żadnej zdolności kredytowej, co obecnie bardzo utrudnia zaciągnięcie pożyczki.

O co chodzi z BIK?

BIK – czyli Biuro Informacji Kredytowej – zawiera bowiem informacje na temat tego jak wygląda stan finansów danej osoby. Tym samym znajdują się tam informacje o tym, jakie kredyty aktualnie ma się zaciągnięte, czy raty są płacone w terminie oraz ile jeszcze pozostało do spłaty. Oprócz tego dostępne są tam również zapisy na temat wcześniejszych kredytów. Klienci banków, którzy regularnie dokonują spłat mogą dzięki temu zbudować sobie dobrą zdolność kredytową, co umożliwi im później uzyskanie lepszych warunków przy staraniu się o kredyt hipoteczny. Czasami jednak drobne niedopatrzenie lub z pozoru jakiś nieistotny drobiazg potrafią na długi czas zepsuć całą historię w BIK, a jeżeli wówczas potrzebna będzie szybka pożyczka, to większość banków oraz firm z branży finansowej na pewno odmówi jej udzielenia.

Właśnie w takich przypadkach idealnie sprawdzają się chwilówki bez bik, o które można wnioskować przez internet. Największą zaletą takich ofert pożyczek jest to, że udzielające je firmy nie weryfikują informacji znajdujących się w Biurze Informacji Kredytowej, co jest bardzo korzystne dla zadłużonych osób. Dodatkowo wiele chwilówek można otrzymać bez dodatkowych kosztów, gdyż firmy starają się pozyskać dzięki temu nowych klientów. Jeżeli już jednak wybierze się chwilówkę bez BIK, to najlepiej od razu zaplanować jej spłatę w taki sposób, żeby przypadkiem nie doszło do kolejnych opóźnień. W celu terminowej spłaty można pomyśleć nad ustawieniem przypomnienia w kalendarzu lub zaplanować z wyprzedzeniem przelew w banku.

Czy pożyczki bez BIK są bezpieczne?

Możliwość uniknięcia sprawdzenia klienta w bazie BIK może niektórym osobom wydawać się podejrzana, jednak takie pożyczki są w pełni bezpieczne i niczym tak naprawdę nie różnią się od innych ofert. Skoro jednak w celu ich otrzymania nie trzeba załatwiać dodatkowych zaświadczeń z miejsca zatrudnienia ani też dysponować doskonałą zdolnością kredytową, to warto z nich skorzystać i nie utrudniać sobie życia. Oferty atrakcyjnych chwilówek zmieniają się jednak bardzo szybko, więc zanim ktoś podpisze umowę z wybraną przez siebie firmą powinien porównać jej warunki z tym, co w danym momencie oferuje konkurencja. Dzięki temu na pewno będzie się zadowolonym z otrzymanej pożyczki.

Masz problem prawny? Zwróć się do specjalisty

0
Masz problem prawny? Zwróć się do specjalisty

Jeśli potrzebujesz konsultacji prawnej lub porady, to pomóc może ci radca prawny. Jest to osoba zaufania publicznego świadcząca usługi z zakresu pomocy prawnej. Aby nią zostać trzeba skończyć magisterskie studia prawnicze, odbyć aplikację radcowską i złożyć egzamin radcowski.

Radca prawny jest zawodem pokrewnym do zawodu adwokata. Różnicą jest możliwość wykonywania zawodu przy jednoczesnym pozostawaniu w stosunku pracy. Radca prawny specjalizuje się w sporządzaniu opinii prawnych, występowaniu przed sądami i urzędami jako pełnomocnik lub obrońca oraz opracowywaniu projektów aktów prawnych. Prawo wykonywać ten zawód mają osoby wpisane na listę prawnych przez okręgową izbę radców prawnych.

Każdy radca prawny podlega normom deontologicznym zawodu radcy prawnego, określonym w Kodeksie Etyki Radcy Prawnego. Podlega również szczególnym przepisom, gwarantującym jego niezależność, minimalny poziom wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie za wygrane sprawy oraz zasady rozliczania czasu pracy. Kancelaria radcy prawnego zazwyczaj zrzesza kilku specjalistów zajmujących się poszczególnymi dziedzinami. Najczęściej z ich pomocy korzystają klienci potrzebujący doradztwa w zakresie prawa spółek, prawa handlowego, prawa pracy, prawa nieruchomości, prawa konkurencji, prawa mediów i reklamy, prawa nowych technologii, prawa rynków kapitałowych i prawa administracyjnego. Każdą sporządzoną umowę warto pokazać radcy prawnemu, który wyjaśni nam wszelkie niezrozumiałe punkty, jak i pomoże sformułować te, które sami chcemy zawrzeć w umowie.

Kancelaria radcowska zazwyczaj specjalizuje się w obsłudze prawnej firm z kapitałem polskim lub zagranicznym. Szukając odpowiedniej kancelarii szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na doświadczenie radców prawnych w niej pracujących. Jednak w większości z nich spotkamy się ze specjalistami, którzy rzetelnie wykonują swoją pracę i mają na koncie wiele sukcesów. Uznane firmy oraz indywidualne osoby korzystające z usług kancelarii radcy prawnego zazwyczaj są bardzo zadowolone z współpracy.

Kiedy warto skorzystać z ubezpieczenia na życie?

0
Kiedy warto skorzystać z ubezpieczenia na życie?

Zapewnienie bliskim spokojnej przyszłości, w pełni bezpiecznej to w dzisiejszych czasach priorytet dla wielu osób. Koleje losu układają się różnie i trzeba zatroszczyć się o to, by w sytuacji, gdy nas zabraknie, maksymalnie zabezpieczyć byt najbliższych. To też element budowania stabilizacji, jeśli chodzi o finansową sferę życia. Co sprawia, że warto zdecydować się na takie ubezpieczenie?

Wakacje w Polsce czy za granicą?

0
Wakacje w Polsce czy za granicą?

Praktycznie każdego roku stajemy przed takim samym dylematem: spędzić urlop w kraju czy poza jego granicami. Podejmując decyzję dotyczącą kierunku wakacyjnego wyjazdu, warto wziąć pod uwagę nie tylko klimat i atmosferę danego miejsca, lecz również zawartość naszego portfela. Czy zagraniczne wyjazdy są rzeczywiście droższe niż urlop spędzony nad polskim morzem? Niekoniecznie!

RYZYKO ZAWODOWE – JAK JE OCENIĆ?

0
RYZYKO ZAWODOWE

Ocena ryzyka zawodowego to jeden z podstawowych elementów profilaktycznej ochrony zdrowia podwładnych w przedsiębiorstwie. Kodeks Pracy wyraźnie głosi, że ocena ryzyka zawodowego leży po stronie pracodawcy i jest obowiązkowa. W skład oceny ryzyka wchodzą m.in. wszelkie niezbędne zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego, by była ona zgodna z prawem?

Ocena ryzyka zawodowego w praktyce

            Choć oceną ryzyka zajmuje się przedsiębiorca, to warto uściślić, że wszystkie procedury związane z tym nie muszą spadać na jego barki. Można zatrudnić zespół niezależnych ekspertów, którzy znają się na zasadach oceny ryzyka zawodowego. W takiej sytuacji zespół musi zapoznać się ze specyfiką funkcjonowania firmy; poznać dokładnie strukturę zatrudnienia, wszelkie urządzenia techniczne wykorzystywane w przedsiębiorstwie, poznać organizację pracy w firmie oraz różne materiały, które są używane na etapie produkcji.

Korzystanie z zespołu ekspertów to najlepsze rozwiązanie dla przedsiębiorców. Wówczas mamy pewność, że ocena ryzyka zawodowego zostanie przeprowadzona w sposób profesjonalny i kompleksowy. Podczas oceny trzeba będzie zwrócić uwagę na wiele elementów; osoba, która do tej pory nie zajmowała się tego typu kwestiami w firmie może najzwyczajniej nie wiedzieć, na co warto zwrócić szczególną uwagę. Specjaliści przeprowadzili już niejedną ocenę ryzyka, dlatego świadczone przez nich usługi są o wiele lepszej jakości niż zwykła ocena przeprowadzona przez przedsiębiorcę ze wsparciem pracowników.

Na czym skupia się ocena ryzyka zawodowego w przedsiębiorstwie?

Ocena ryzyka to tak naprawdę szereg działań. Zajmuje się ona zarówno oszacowaniem potencjalnego zagrożenia, jak i przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji. Co więcej, ocena ryzyka zawodowego to też skupienie się na konkretnych stanowiskach pracy. Warto korzystać ze współpracy z firmami, które stosują FMEA (czyli Failure Modes & Effect Analysis). Jest ona przydatna zwłaszcza w przedsiębiorstwach korzystających z maszyn i technologii. Korzystanie z tej metody umożliwia wyróżnienie obszarów szczególnego ryzyka zawodowego. Wiadomo, że aż 70% wypadków w przedsiębiorstwach ma związek z maszynami. Dużą rolę odgrywa tu zaniedbywanie zasad bezpieczeństwa i higiena pracy oraz nieprawidłowa organizacja działań w firmie. Ocena ryzyka zawodowego pomoże przedsiębiorcy zrozumieć, na które elementy pracy powinien zwracać częściej uwagę i – jeśli zajdzie taka potrzeba – gdzie przeprowadzać częściej kontrole.

Co daje ocena ryzyka zawodowego?

Przede wszystkim przedsiębiorca likwiduje wszelkie zagrożenia związane z używaniem technologii i maszyn do minimum. Wiadomo, że praca w pewnych warunkach zawsze będzie bardziej niebezpieczna niż praca biurowa – ale jeśli firma będzie stosować się do przepisów, zachowywać szczególną ostrożność oraz będzie brać poważnie przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, to zagrożenie może znacząco zmniejszyć się. Dzięki ocenie ryzyka zawodowego większą uwagę zwraca się na niebezpieczne aspekty pracy, co umożliwia wprowadzenie odpowiedniej profilaktyki zanim będzie „za późno”.

Autor: Pozycjoneria.pl. Artykuł powstał dzięki uprzejmości przedstawiciela firmy Team Prevent Sp. z o.o. z Pszczyny.

Poleasingowe komputery – jak kupić dobry sprzęt w dobrej cenie

0
Poleasingowe komputery – jak kupić dobry sprzęt w dobrej cenie

Rynek komputerów oferuje tysiące modeli w przeróżnych konfiguracjach sprzętowych. Im lepszy laptop, tym jego cena oczywiście rośnie. Nie każdy jednak wie, że są sklepy, które oferują bardzo dobry używany sprzęt w stosunkowo niskiej cenie.

Biznesowa jakość

Ceny nowych komputerów, których specyfikacja techniczna gwarantuje swobodną i szybką pracę, przerastają często możliwości typowego Kowalskiego. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji może więc się okazać zakup sprzętu poleasingowego. Za tą nazwą kryją się komputery kupowane przez przedsiębiorstwa na okres dwóch – trzech lat. Firmy po tym okresie, gdy spłacą raty leasingowe, wymieniają sprzęt na nowszy, a ten odsprzedają po niższych cenach. Poleasingowe komputery różnią się jednak od tych, które możemy kupić w sklepie stacjonarnym. Przede wszystkim są wykonane z trwalszych materiałów. Metalowe bądź tytanowe obudowy gwarantują odporność na upadki. Matowe wyświetlacze montowane w laptopach biznesowych dają możliwość swobodnej pracy w każdych warunkach atmosferycznych i przy każdym oświetleniu. Dodatkowo posiadają funkcje niespotykane w sprzętach detalicznych. Dla kogoś, kto potrzebuje komputer do pracy, będzie to bardzo dobre rozwiązanie.

Komputery poleasingowe nie obsłużą gier

Musimy jednak pamiętać, że komputery poleasingowe nie będą nadawały się do wszystkich aktywności. Bardzo trudno będzie zagrać na nim w nowoczesną grę. Ryzyko awarii także jest większe niż w przypadku nowych komputerów oferowanych w sprzedaży detalicznej. Warto zwrócić uwagę jednak, że taki laptop był użytkowany w biurze najprawdopodobniej jakieś czterdzieści godzin tygodniowo. Poza tym, noszą one niewielkie ślady użytkowania, które nie wpływają na pracę urządzeń. Zanim  sprzęt trafi ponownie do sprzedaży, przechodzi testy i formatowanie systemu. Sprzedawcy dają klientom również gwarancję na zakupione komputery. Jeśli nie wiemy, czy dany sprzęt będzie dobrym wyborem, możemy porównać jego wydajność chociażby z naszym komputerem. W sieci możemy znaleźć porównywarki, które nie tylko ułatwią nam wybór urządzenia, ale również pozwolą określić jego wiek. W Polsce znajduje się wiele firm oferujących sprzedaż komputerów poleasingowych. Jedną z nich jest firma laptopy-robi.pl. Kupno takiego sprzętu nie różni się wiele od zakupu detalicznego. Pozwala nam jednak zmniejszyć wydatki przy utrzymaniu jakości i wydajności urządzeń. Często zdarza się też, że fabrycznie nowy komputer za 1000 zł będzie zdecydowanie słabszy od tego biznesowego. Przed zakupem zastanówmy się więc dobrze, jakiego urządzenia aktualnie potrzebujemy.

Fundusze inwestycyjne zamknięte – kogo i dlaczego mogą zainteresować?

0

Wśród blisko tysiąca dostępnych na polskim rynku funduszy inwestycyjnych, najliczniejszą grupę stanowią fundusze zamknięte. Wiele z nich kierowanych jest do szerokiego grona klientów, ale wyraźna większość – tylko do nielicznych, spełniających określone kryteria. Pytanie zatem, kto i dlaczego powinien zainteresować się ofertą funduszy inwestycyjnych zamkniętych (tzw. FIZ-ów)?

Większość FIZ-ów to fundusze niepubliczne (nienotowane na giełdzie), które zgodnie z przepisami prawa mogą być oferowane grupie maksymalnie 149 inwestorów. Emitowane przez nie certyfikaty inwestycyjne można nabyć jedynie w okresie subskrypcji, a kwota kapitału jaką chce w nich ulokować klient nie może być niższa niż równowartość 40 tys. euro. Publiczne fundusze zamknięte emitują zaś certyfikaty będące papierami wartościowymi, którymi można handlować na rynku giełdowym, podobnie jak np. akcjami. W ich przypadku nie występuje wygórowany próg wejścia w inwestycję, a minimalna możliwa do ulokowania kwota, zależy w zasadzie wyłącznie od ceny certyfikatu (wahają się one od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych). Niezależnie jednak, czy mowa o FIZ-ach publicznych czy niepublicznych, ze względu na niską płynność inwestycji oraz dość skomplikowane zasady działania, kierowane są przede wszystkim do bardziej doświadczonych inwestorów.

Profesjonalne zarządzanie – tak jak w funduszach otwartych

Fundusze inwestycyjne zamknięte, podobnie jak fundusze otwarte mają tę zaletę, że wpłacanymi do nich środkami zarządzają specjaliści z zakresu inwestowania i rynków giełdowych. Należą do nich doradcy inwestycyjni, analitycy finansowi i inni eksperci specjalizujący się w inwestycjach giełdowych i pozagiełdowych. Bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu, starają się oni podejmować takie decyzje inwestycyjne, które zapewnią klientom możliwie jak najwyższe zyski, a przy tym będą wpisywały się w ustaloną politykę i strategię funduszu. Inaczej mówiąc, w tym wypadku rola klienta ogranicza się wyłącznie do otwarcia i zamknięcia inwestycji – całą resztą zajmują się zarządzający funduszem. W tym kontekście warto wspomnieć, że fundusze zamknięte, w przeciwieństwie do rozwiązań otwartych mają charakter czasowy, czyli po upływie ustalonego okresu, np. 5 czy 10 lat, po prostu przestają istnieć. Są one bowiem tworzone po to, by w ustalonym czasie zrealizować określony cel inwestycyjny.

Fundusze inwestycyjne zamknięte mogą więcej, niż fundusze otwarte

Przewagą funduszy zamkniętych nad otwartymi jest fakt, że podlegają znacznie mniej restrykcyjnym przepisom związanym ze składem portfela inwestycyjnego. W przeciwieństwie do tych ostatnich, mogą one lokować środki nie tylko w płynne instrumenty finansowe, takie jak akcje czy obligacje, ale również w walutach, wierzytelnościach, udziałach w spółkach z o.o., instrumentach pochodnych czy nieruchomościach. Poza tym, obowiązują ich również wyższe górne limity inwestycyjne. Przykładowo, w akcjach jednej spółki FIZ może ulokować aż 20 proc. swoich aktywów, podczas gdy fundusz otwarty maksymalnie 5 proc. Wszystko to sprawia, że fundusze zamknięte często mają większy potencjał zysku niż rozwiązania otwarte, choć z drugiej strony mogą przy tym generować większe ryzyko.

Mniejsza płynność inwestycji to mniej emocjonalne decyzje

W przeciwieństwie do jednostek FIO, certyfikaty FIZ-ów są wyceniane rzadko – zwykle raz na 2 tygodnie, miesiąc lub kwartał. Z terminami wyceny certyfikatów najczęściej pokrywają się terminy, w których można je odsprzedać funduszowi; rzadko są również zawierane transakcje na rynku wtórnym. I choć ta stosunkowo mała płynność dla części klientów będzie wadą, to jednak warto zauważyć, że w ten sposób można zwiększyć dystans do swojej inwestycji i zarazem uniknąć podjęcia emocjonalnej decyzji o jej przedwczesnym zamknięciu. To ważne, bo w fundusze zamknięte należy inwestować z myślą o dłuższym, co najmniej kilkuletnim horyzoncie czasowym. Osobom, które doceniają zalety funduszy i akceptują towarzyszące im ryzyko inwestycyjne pozostaje wybrać konkretną ofertę funduszu – ich największy wybór znajdą na platformie Deutsche Bank: https://fundusze.deutschebank.pl/#/.

Artykuł sponsorowany.

ZOBACZ TEŻ